نوجوانان انگلیسی نزدیک به 80 لیتر نوشیدنی قندی درسال مصرف می کنند

 24 نوامبر 2016- نظر سنجی اخیر مرکز سرطان بریتانیا نشان داد افزایش نگران کننده‌ای در میزان مصرف نوشیدنیهای قندی توسط نوجوانان در سال 2015 پس از کاهش مصرف آن در سال 2014 مشاهده می‌شود. میزان مصرف مواد قندی توسط کودکان درهمه‌ی گروه‌های سنی از طریق مصرف نوشابه های گاز دار قندی  بی سابقه است و می تواند به افزایش نرخ ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 هر سال بیش از سال پیش منجر شود. آمار و ارقام ارائه شده توسط محققان مرکز سرطان بریتانیا نشان می‌دهد نوجوانان سالانه به اندازه‌ی یک  وان حمام نوشیدنی قندی مصرف می کنند.

بجز تعداد بسیار کمی از برندها که محصولات خود را مجدداً فورمولاسیون نموده‌اند، در اکثر نوشیدنی‌های قندی هیچ نشانه ‌ای از کاهش قابل توجه قند دیده نمی شود. یک قوطی کولا حاوی 35 گرم شکر است و این در حالی است که به طور متوسط نوجوانان و بزرگسالان نباید بیش از 30 گرم قند افزوده در طول روز مصرف کنند.

این مطالعه همچنین نشان داد که نسل جوان مصرف این محصولات را بسیار زود و در زمان شکل گیری و رشد خود آغاز می‌کنند. تصور می‌شود کودکان قبل از رفتن به مدرسه، نزدیک به 70 قوطی نوشابه‌ی گازدار در سال مصرف می‌کنند و این تعداد به 100 قوطی در سال تا زمانیکه به سن ده سالگی می‌رسند، افزایش می‌یابد.

در این نظر سنجی مشخص گردید کودکان تا زمان ورود به سن نوجوانی معادل 234 قوطی درسال نوشابه‌ی قندی مصرف می کنند، که بطور متوسط حدود 77 لیتر یا 17 گالون است، که به معنای این است که بسیاری از  نوجوانان بیش از این مقدار، نوشیدنی گازدار می‌نوشند.

انتظار می رود با وضع پنج درصد مالیات بر نوشابه‌های شیرین- به استثنای نوشابه‌هایی که پایه‌ی آنها شیر است- مصرف این نوشابه‌های کاهش چشمگیری یابد. در برنامه‌ی آتی دولت انگلیس مقرر شده است چنانچه قند موجود در نوشابه‌ها بیش از 5 گرم درهر 100 میلی لیتر نوشابه باشد، کمپانی باید جریمه بپردازد.

رئیس آموزش دیابت انگلیس Benedict Jephcoteمی‌گوید: برای مقابله‌ی واقعی با این شکل، باید اقداماتی بیش از مالیات انجام شود ما به تغییر فرهنگ برای توقف مصرف نوشابه‌های قندی به عنوان یک نوشیدنی نرمال نیاز داریم.

قابل توجه است که بدانید وابستگی مردم به طعم این نوشیدنی‌ها موجب شده سرانه ی مصرف نوشابه ها در جهان، حدود 10 لیتر و برای هر ایرانی، 42 لیتر در سال باشد(به گزارش خبرگزاری تسنیم در تاریخ 19 تیر 1395).

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/teens-drink-nearly-80-litres-of-sugary-drinks-on-average-per-year-95452433.html